Hitta ert Varför och överrumpla konkurrenterna

Denna text är skriven av Amanda Hajney för TEK Kompetens (tek.se) och finns även att läsa på blogg.tek.se

För några år sedan var det mycket fokus på Vad och Hur i kommunikationsstrategier, men med tiden har det visat sig att ditt Varför är av allt större vikt. Här förklarar vi varför.

Det är oftast inte så svårt för ett företag att förklara Vad de producerar och Hur de gör det, men deras Varför blir genast knepigare att uttrycka. Ordet varför betyder som alla vet, ”av vilken anledning” eller ”av vilket skäl”. Av vilken anledning finns ert företag och av vilka skäl finns er produkt? Det är i Varför vi hittar passionen som ligger bakom företagets framgångar, och det handlar inte om pengar, i alla fall inte om man får tro Simon Sinek, författare till bästsäljande boken, Start with Why. Att tjäna pengar är bara en bonus av att förverkliga sina visioner.

Simon menar att genom att hitta syftet med ert företag, varför ni gör de saker som ni gör i företaget, och att alla på företaget är införstådda och känner till ert Varför, så ger det er ett försprång gentemot konkurrenterna. Varför är helt enkelt lika med Vision. När alla på företaget har samma, klara, vision av företaget, är det enklare att skapa rätt kommunikation och kampanjer som profilerar ert företag på bästa sätt. Det blir också lättare att förklara för kunderna varför de borde göra affärer med er.

Att hitta sitt Varför är lika viktigt i arbetslivet som i privatlivet. På sin hemsida, startwithwhy.com, delar Simon med sig av ett test att göra för att ta reda på sitt privata Varför. Testet går i grova drag ut på att fråga sina allra närmaste vänner (den sortens vänner som man kan ringa klockan 3 på natten med ett dilemma) Varför de är vän med dig? De kommer troligen svara att de är vän med dig för att du är snäll, rolig, lojal o.s.v. Dessa ord är absolut ord som beskriver en god vän, men du vill ju veta varför de är vän med just dig? Så ställ frågan igen. Låt dem ta den tid de behöver för att formulera sig, avbryt dem inte eller fyll inte i deras meningar med dina egna ord. Tillslut kommer de att börja prata om sig själva. De kommer säga saker som ”Du får mig att känna mig…” eller ”När jag är med dig känner jag att jag…” När du väl har fått reda på vad dina vänner känner om dig, vad det är du bidrar med i deras liv som de inte hittar någon annanstans eller hos någon annan, är du ett steg närmare att hitta ditt eget Varför och vilket avtryck som just du gör i detta liv, på denna jord.

Källa: mittforetag.com & startwithwhy.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *