Denna text är skriven av Amanda Hajney för TEK Kompetens (tek.se) och finns även att läsa på blogg.tek.se
De allra flesta vill se sitt företag växa och utvecklas, särskilt efter all tid och möda som du som företagare har lagt ner på sitt projekt. Fast det är skillnad på att vilja få företaget att växa och faktiskt se till att så sker. Beroende på din budget och övriga resurser följer nu här fem olika tips på åtgärder som kan hjälpa dig och ditt företag att ta nästa steg.
1. Regelbundenhet! Att ha kunder som regelbundet återanvänder är varje företagares dröm. Genom att aktivt söka efter kunder som i princip har ett non-stop-behov av din produkt ger dig inte bara stabilitet och trygghet utan även marknadsföring om kunderna är tillräckligt stora. Genom att vinna en upphandling med staten, kommunen eller landstinget har du ditt på det torra för en viss tid framöver.
2. Licensiera! Detta alternativet passar det företag som producerar smarta och unika produkter eller tjänster som fler aktörer kan vara intresserade av att sälja. Genom att licensiera din produkt kan du få royaltyn och licenspengar och behöver inte oroa dig för att förlora kontrollen över produkten.
3. Expandera! Genom att öppna ett nytt kontor eller en ny filial i en annan stad eller ett annat land sprider företaget sina vingar och blir synliga för allt fler kunder. Det symboliserar också produktivitet och välmående, och kunder vill anlita och arbeta med företag som mår bra och inte står på branten till konkurs. Om du som företagare inte själv vill hålla in trådarna, men du har ett tillräckligt starkt varumärke, så kan du erbjuda din verksamhet som franchiseverksamhet och låta någon annan göra jobbet åt dig. Du kan också expandera på nätet och öppna en webbshop.
4. Diversifiera! Du driver redan ett företag, men kan du utveckla ditt utbud på något sätt? Det är en självklarhet att den som säljer dammsugare även säljer dammsugarpåsar, finns det något i närheten av din produkt som du kan lägga till i ditt eget utbud? Om du är snickare, kan du då, genom yrkeskontakter, även tänka dig att erbjuda dina kunder en VVS-tekniker? Om du säljer en produkt som kräver en ordentlig genomgång innan den tas i bruk, kan du kanske erbjuda en personlig kurs i hur produkten fungerar som merförsäljning? De flesta kunder eftersöker helhetslösningar.
5. Samarbeta! Genom att gå ihop och alliera dig med andra företag som driver verksamheter som liknar din så får ni tillgång till varandras kundregister. På så sätt kan ni skapa paketlösningar för att underlätta för era gemensamma kunder. Ni kan också dela på kostnader för till exempel produktion och marknadsföring, men självklart måste ni även dela på vinsten. Har du viljan och budget, kan du istället köpa upp ett annat företag och tar då automatiskt över dennes kunder och marknad.
Källa: foretagande.se